НЕ ЗАБЛУКАЙТЕ: МИСТЕЦТВО ЩЕ ПОРЯД

Валентина ДАВИДЕНКОВартість художніх творів зросла в кілька разів. Таким висновком утішили себе й майстрів організатори ІІІ Міжнародної виставки-ярмарку сучасного живопису “Арт-Київ 2008”. Щоправда, одразу ж уточнили: в умовах економічної кризи успіх і добробут від своєї творчості матимуть тільки ті, хто увійшов у першу десятку. Доля інших… На це багатозначно розвели руками. Принаймні криза заохотить молодих до напруженої праці (знов-таки на думку експертів), а то в них “тільки долар світиться між очей”. Що насправді бачиться тим, хто в першій десятці, не уточняли.Журналісти ж на прес-конференції не вгавали: назвіть імена найдорожчих, не засекречуйте! Мовляв, це свідчить про мистецький рівень! Погоджуюся з деякими відвертими мистецтвознавцями: не свідчить! Як і те, що хтось із нашої публіки придбав на ярмарку дорогу скульптуру зарубіжного автора. Дуже далеку від Мікеланджело. Архипенко розсміявся б.На вулиці криза, тут — комерція, але ми ж про мистецтво. Тому дивує й тривожить, що наші фахові й часто талановиті мистецтвознавці активно обстоюють і підносять як шедевр твори, які самі не вважають такими. Невинна невеличка похибка, чи може оскома… втома на мистецтво, так круто замішане на комерції?Терпець урвався московському журналістові й художникові, який, послухавши про наміри організаторів “поступово підготувати глядача, щоб не шокувати” сучасним актуальним мистецтвом (заспиртовані голови худобини — це теж, певно, був всеобуч), замітингував перед колегами: “Актуальне мистецтво, що претендує на спадкоємність авангардного — це натяжка! Насправді маємо справу з тенденцією антикультури, і це свідомо планується і проплачується! Будьте ж патріотами! В Росії найкращі живописці — це ті, хто з України, не втрачайте того, що маєте!”…Заусміхалися, покепкували, мовляв, зав’яз на традиції, не “рубає” contemporary art. Втім, наступного року фестиваль розмежує ці дві акції — актуального і традиційного мистецтва. Передбачаю, що перший напрям далі менше представлятимуть серйозні живописці, а швидше дизайнери, інженери-конструктори та дотичні до мистецької сфери спеціалісти. Навіть мистецькі експерти ще не одностайні щодо оцінки цього напряму: актуальне чи дегенеративне таке мистецтво? Важко передбачити, куди занесе наших нащадків естетичний вибір, можливо, й на користь проекту “Скромність і жир”, проголошеної чи не центральним на нинішньому фестивалі. Але ж прозвучало на прес-конференції: “з антикваріату вже нічого не залишилося, а те, що є, невідомо, чи не підробка”. Тож полюють все-таки за справжньою школою, одухотвореною творчим осяянням. Енергетика твору повинна додавати життєвої сили, а не красти її. Тому деякі манівці й навіть магістральний проспект виставки з почуття остороги інколи хотілося поспішно обійти. Та не проминеш такі “твори” масово схваленої методи “провокативного мистецтва”, а для українства вони мають вигляд відвертої провокації, як “Неземна музика” із циклу “Українські Х-files” В. Цаголова, де зображено мутанта в темних окулярах і з рогами, який… грає на бандурі. Або ж живописні “приколи” В. Шерешевського “Молодий Шевченко у художника В. Шерешевського” і зовсім брутальна “Шевченка”. Кольорові репродукції цих полотен вміщені до журналу “ART — UKRAINE”, на обкладинці якого означено “Ваш путівник до мистецьких вершин”. Журнал разом із каталогом виставки презентовано гостям і учасникам Фестивалю. Чомусь таких перехняблених мистецьких ідей не догледів ніхто із п’ятдесяти найвпливовіших особистостей у сучасному мистецтві України, портрети яких вміщено у цьому самому виданні. Знов повертаєшся до слів колеги “маємо тенденцію антикультури, це свідомо планується і проплачується”.Що ж до ярмаркових торгів, то спілкуванню учасників і гостей фестивалю надавали гостроти такі вислови: “У нас тут знайдеться для Вас якісна “обнажонка”…І все ж, як явище, “Арт-Київ 2008” примагнічує і налаштовує на відкриття. Чи влучно було підібрано з 350 заявлених 53 галереї, тепер не скажеш напевне. Надто високі орендні ціни на мистецькі бокси. Крім українських митців, представлено художників з Росії, Польщі, Німеччини, Чехії, Італії, Франції.Я зраділа зустрічі з живописом польського майстра Здзіслава Майровського (Мейро). Потім прочитала, що “каторжною працею і талантом привернув увагу педагогів уже в ранньому дитинстві, що разом з тим зачинило йому двері до польських галерей і “зв’язків”. Майровський поєднує на полотнах протилежні світи, як пророк — посварені народи. Геній?”Привернула увагу і така обставина з біографії тепер уже всесвітньо відомого майстра. Він обрав скромне життя і їздить старим “вольво”, а своє “лаборджині” залишив на одній із лондонських вулиць з документами і карткою-запискою: це для тебе…

Поділись і насолодись:
  • Blogosvit
  • del.icio.us
  • Надішли другу посилання на статтю електронною поштою!
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • MyNews
  • Роздрукуй на пам’ять!
  • Technorati
  • TwitThis

Related posts

Leave a Comment