ЗУПИНКА «МАНДРІВНИХ ЛІТЕР»

Людмила ІЛЬЄНКОУ центрі сучасного мистецтва “Soviart”, що на Андріївському узвозі, 22 за сприяння Посольства Литовської Республіки в Україні відкрито виставку литовської типографіки та каліграфії “Мандрівні літери”. Ініціатор виставки Аушра Ліскаускєнє підготувала її у співпраці з Вільнюською академією мистецтв і Асоціацією графічного дизайну Литви. Торік “Мандрівні літери” мали великий успіх у Санкт-Петербурзі, а цього травня радують шанувальників мистецтва у столиці України.Ця виставка — своєрідна подорож мистецтвом каліграфії й типографіки. Технології, які використали художники, найрізноманітніші: від ткання комп’ютерними верстатами до роботи у “фотошопі”. Емоційний ряд робіт, представлених на виставці, багатий і несподіваний. Ось “Фосілії” Лідії Куклієне, де літери схожі на бурштинові прикраси. Зроблені вони методом цифрового друку на атласі. Ось кухонний фартух, змонтований із запрошень на різноманітні заходи, належить майстрині Вейгель Альмірі Барткявічюте. Ось літери з людських пальців Робертаса Юцайтіса, крізь які проглядає сонечко, а робота називається “Ми — ядерні відходи”. А ось ніби крик Грети Грендайте, зафіксований на папері: “Психоакустика звука “А”. Літери, вплетені в килим, літери, що зливаються в умивальник, літери, що жахають бездуховністю, як у роботі Донати Порванецкайте “Ідентифікаційний код”, або несуть у собі чиюсь останню надію, як в Евеліни Паукштіте “Лист у в’язницю”. Усе на світі можна виразити літерами…Виставка закликає замислитися над тим, що у наш час комп’ютерних технологій суспільству все-таки потрібні й літери, і митці. У литовській культурі традиційно каліграфія тісно пов’язана з поезією, а стрункість тексту доповнюється використанням кольорів і фарб, дорогого паперу. Литовці часто записують каліграфічно народну мудрість: прислів’я, поетичні строфи, привітання. Тож каліграфи, дизайнери, майстри художнього текстилю різних поколінь говорять про шрифт, пов’язуючи його з загальнолюдською проблематикою, зокрема національною. Хоч у Литві, за словами Аудрюса Клімаса, автора виставки і професора Вільнюської академії мистецтв, завідувача кафедри дизайну, всі розмовляють литовською. “На виставці представлено роботи 26 авторів. Це перший етап виставки, другий буде у вересні, — розповідає Аудрюс Клімас, — а третій — 2010 року. Виставку нещодавно експонували у Петербурзі, другий етап плануємо провести у Вільнюсі, а третій — у Гельсінкі. Головна ідея виставки — довести, що письмо не втрачає значення у ХХІ сторіччі, попри розповсюдження комп’ютерних технологій. Дехто ще пише листи від руки, і старається поліпшувати навички. Цього року, і це символічно, Литва відзначає тисячоліття письмової згадки про нашу країну в германських документах. Серед наших авторів — молодь і шановані старійшини каліграфії, наприклад Альбертас Гурскіс, який перший у Литві захистив диплом з каліграфії. Каліграфія — це дуже вузька мистецька галузь, як кажуть, “ніша”. А з іншого боку, у всьому світі є класична каліграфія й інтерпретації на тему каліграфії, й комп’ютерні технології та шрифти”. До речі, в рамках виставки заплановано також майстер-клас Аудрюса Клімаса. Панові Клімасу дуже сподобався Київ — за його словами, зелений, своєрідний і культурний. Особливий вияв культури гість побачив у тому, що на кожному кроці продають українські сувеніри, а це мистецтво.Виставку організувала аташе Литовської Республіки в Україні та Грузії з питань культури, а перебування Аудрюса Клімаса в Києві стало можливим завдяки Міністерству культури Литовської Республіки.

Поділись і насолодись:
  • Blogosvit
  • del.icio.us
  • Надішли другу посилання на статтю електронною поштою!
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • MyNews
  • Роздрукуй на пам’ять!
  • Technorati
  • TwitThis

Related posts

Leave a Comment